søndag den 28. juni 2009

Fashionabel due

Siden denne blog er relativt ny, har jeg nok ikke nævnt det før, men jeg opfostrede altså to dueunger tilbage i april 2008.
Der var blevet fældet træer på et nærliggende sygehus, og to bittesmå dueunger var faldet ud af en rede i et af træerne. Disse kræ blev så bragt til mig, som åbenbart allerede dengang fungerede som uofficiel vildtterminal hernede.

Det lykkedes at opfodre duerne per engangssprøjte, hvorefter de blev flyttet ud i voliere, da de var ved at være gamle nok til at spise og så småt flyve. - Da de var selvstændige nok i forhold til koordination, foder og stedsans, slap jeg dem løs, og har spottet dem ganske få gange on and off siden da, da de er blevet i området.

I morges vågnede jeg imidlertid op til, at den ene due - Gul, hedder den, trissede rundt udenfor døren og spiste af papegøjernes frøblanding, som de havde spildt.
Den er blevet temmelig stor og tyk, og det er nu altså dejligt, at se dem fra tid til anden, så man ved at opfostringen faktisk var en success.

Her er Gul, da hun var halvstor og var begyndt at få fjer (havde haft dem i nogle uger her) - og som hun så ud i morges.

Dét var dejligt at se!





Stay tuned!
Isis

3 kommentarer:

  1. Puha dueunger er ik verdens kønneste :P Men fedt at du gider at gøre så noget.. Tror ikke jeg havde hverken overskud eller plads til det :P

    SvarSlet
  2. Ej hvor en sød historie.
    Elsker bare når folk har overskud nok til tage sig af dyr på den måde.

    SvarSlet
  3. Hejsa !!

    Sikken sød historie ;-D Min veninde har fandt i går 2 fugleunger der var faldet ud af reden, og da der er RIGTIG mange katte i området, tog de den med ind. Hendes far ville skyde dem, da de jo ellers bare skulle dø, og hendes mor gav ikke lov til at opfostre dem, så hun ringede til mig, og der skulle lidt overtalelse til, men jeg fik heldigvis lov. Jeg har kikket lidt rundt på de forskellige sider, for at finde ud af havd det var for en fugl, og efter at have set billedet du har lagt ind, er jeg 100% sikker på at det er due. De får også mad i engangssprøjte og får bla. torskerogn, kattemad der er blevet blødhjort i vand, brød og æg (Nemlig ! Jeg har to æggespisende dueunger på mit værelse...øh ?!)Jeg tænkte på om du havde et par tips ? Jeg er nemlig lidt på bar bund hvor gamle de er (Cirka lige så gamle som på det første billede) og om de skal "flyvetrænes" før jeg kan slippe dem fri.
    Håber du kan hjælpe !! (Hvis du vil må du meget gerne skrive til vivalaaj@gmail.com )

    Hilsen Amanda, Pipper og Blopper.

    SvarSlet